Cenu kliku pri PPC (skratka z anglického Pay Per Click, doslova Platba za klik) ovplyvňuje viacero faktorov. Medzi nimi sú:
- Sezóna/obdobie
- Kreatíva reklamy
- Formáty
- Vstupná stránka/landing page
- Konkurencia
- Relevancia reklamy
- Cielenie
1. Sezóna/obdobie
S cenou za klik vie riadne zamávať obdobie v roku. Napríklad pred Vianocami idú ceny za klik vysoko hore. Ak chceme udržať prijateľnú cenu za klik, mali by sme s reklamou začať skôr pred daným obdobím, aby sa reklama stihla optimalizovať a vychytať tak čo najlepšiu cenu za klik.
2. Kreativita
Dnes sa veľa rozpráva o bannerovej slepote, preto je kreatíva dôležítá. Nejde len o peknú grafiku či animáciu, niekedy stačí jednoduchý text. Jeden klient predával USB kľúče, ktoré vedeli čítať vymazané SMSky. Tak sme spravili jednoduchý banner s modrým pozadím a bielym textom: „Podvádza vás žena? Kúpte si USB, ktorý číta aj vymazané esemesky“. Samozrejme, jednotlivé textové kreatívy boli zamerané na mužov, ženy aj rodičov. Banner mal takú mieru prekliku, až sme mali pocit, že to je pokazené. Keďže každý, kto videl banner, na neho klikol. Okolo obeda volal klient, že kampaň môžeme zastaviť, že už je všetko predané.
3. Formáty
Cenu môže ovplyvniť aj formát reklamy. Napríklad textová reklama je lacnejšia ako bannerová a pritom sa môže zobrazovať na rovnakej pozícií. Neplatí však, že čím väčšia reklama, tým aj drahšia. Ak je reklama úspešná a ľudia na ňu klikajú, stáva sa aj lacnejšou.
4. Vstupná stránka
Google hodnotí pri reklamách aj vstupnú stránku webu. Ale takému Facebooku je to celkom jedno. V každom prípade, ak Google nepovažuje vstupnú stránku s reklamou za relevantnú, môže to dosť skomplikovať kampaň. Preto ak robíme reklamu na banány a požívame v reklame kľúčové slova súvisiace s banánmi, mali by sa nachádzať aj na vstupnej stránke. Najlepšie je, ak je reklama na banány cielená priamo na podstránku o banánoch a nie na hlavnú stránku celých potravín, kde po banánoch nie je ani stopy.
5. Konkurencia
Konkurencia vie veľmi ovplyvniť ceny za reklamu. Napríklad ak sa blížia voľby – keď si politici či politické strany nakúpia kľúčové slová typu „práca“, „nové pracovné miesta“ a podobne. Potom reklamovať portál s pracovnými ponukami je celkom zložité. Ale aj to sa dá, ak propagujeme už konkrétne pracovné ponuky a všeobecným kľúčovým slovám sa vyhneme. Obdobný prípad je aj reklama na povinné zmluvné poistenie, kedy kúpiť kľúčové slovo „PZP“ je veľmi drahé a neefektívne, keďže v tomto období veľa užívateľov hľadá to najlacnejšie poistenie a veľa porovnávajú. Preto je lepšie použiť konkrétnejšie zacielenia ako napríklad „lacné PZP na Octaviu 1,6 TDI“ a vieme tým rapídne znížiť cenu za klik.
6. Relevancia reklamy
Viac vyššie v odseku vstupná stránka.
7. Cielenie
Ak poznáme svoju cieľovú skupinu, je to jednoduché. A ak nie, vieme ju veľmi rýchlo nájsť vďaka správaniu užívateľov. Dnes vieme, čo užívatelia vyhľadávajú, aké stránky navštevujú, kde trávia čas.